tisdag 14 juli 2009

21st Century Breakdown

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om Green Days nya platta. Visst, det låter fett och är välproducerat som sig bör. Jag tycker dock att låtarna är lite för svaga och att rock-opera konceptet känns lite unket nu. Förra plattan var ju i samma anda men då var det första gången som de testade det. Känns som att de gjort det redan. Men visst finns det några låtar som rockar fett. Antagligen hade jag för höga förväntningar på plattan som var omöjliga för bandet att leva upp till. Såg nyligen att de gjort en video till låten 21 Guns. Den får iaf toppbetyg! En riktigt snygg video och låten är ju en monsterhit! Know Your Enemy är också en låt som faller mig i smaken. Ett hårt malande riff och Billie Joes popmelodier ovanpå det. Så ska det va!

Nu har jag följt Green Day sedan de släppte sina allra första plattor och det är imponerande vilken karriär de har lyckats bygga utan att kompromissa allt för mycket. Det är slående hur lika första skivorna ändå låter deras senare alster. Allt har naturligtvis blivit mer påkostat, tajtare och mognare men grunden är ändå densamma. Melodiös punk som man blir glad av!

Favoritlåtar just nu:

Know Your Enemy

21 Guns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar